Opduwer IJsvogel, motoren en aandrijving

De motoren

Drie motoren hebben in de opduwer gestaan:
Van 1926 (bouw) tot na 1971               Brons 1D9
Van na 1971 tot ± 2000                        Deutz PME 117
Van ± 2000 tot heden                           Deutz MAH 914

In 1971 werd volgens Jan Auke van der Wal de motor nog gestart met een “vuurtje”, dat moet de Brons geweest zijn, omdat de PME 117 met luchtdruk gestart werd. Beene Jongsma hielp Jan Auke toen bij het bergen van een in het water gevallen buitenboordmotor.

img_0540-brons-1d9 

Voorbeeld van een Brons 1D9. Dit is een foto van de motor van de opduwer History.


 deutz-pme-1172

De tweede motor (foto  eind jaren 80). Een Deutz PME 117. N.B. geen “Blauwe Deutz”, omdat de smeerolie niet afgevoerd werd met de afvoergassen en dus geen blauwe walm gaf. De motor startte op luchtdruk. Dat was volgens de gebruikers een “heel gedoe”. 

 deutz-mah-9143

De derde motor is een Deutz MAH 914. De motor is afkomstig van een vrachtschip waar deze als motor voor een lier gebruikt werd (bron: Klaus Roding). De koperen kap om de waterdamp af te voeren is er later bijgemaakt.


oud-uitlaatgat

Littekens van de eerste twee motoren zijn nog te zien in de vorm van waterinlaten in de romp en weggewerkte gaten in de spiegel. 


De aandrijving

  aandrijving-bovenaanzicht2

Tegenover het vliegwiel van de Deutz MAH 914 zit een haakse overbrenging (links op de foto). Via een as, pulleys en twee v-snaren wordt het vermogen overgebracht naar de Rijsdijk keerkoppeling (foto hieronder).

aandrijving-opduwer-ijsvogel2


deutz-nummerplaatjerijsdijkplaatje

Kies een van de volgende pagina’s voor meer informatie, of ga terug naar Algemen beschrijving.

Eigenaren
Bouw en werf
Uiterlijke ontwikkeling
Overig beeldmateriaal

 

Geef een reactie