Wetenswaardigheden

Inhoud:  Elektrisch varen, stil en milieuvriendelijk, gedicht: ‘droombootje’ van Ingmar Heytze

Elektrisch varen; stil en milieuvriendelijk!

Frank Nieuwesteeg

 

Waarom elektrisch? 

Ook in Utrecht varen veel kleine boten met een elektrische buitenboordmotor.

Ze gaan niet hard, maar dat hoeft ook niet.

Een snelheid van 5 km/uur is hard genoeg om met een bootje door de singels en grachten te varen op een mooie zomeravond. Bovendien geen gepruttel dat het getinkel van de wijn- of champagneglazen kan overstemmen, en geen benzinewalm over de hapjes.

Wel is de actieradius ook minder met een eenvoudige elektromotor. Naar Breukelen varen over de Vecht lukt niet, Amelisweerd lukt net wel (je kan eventueel het eerste stuk tot de Waterlinieweg met een benzine-/dieselmotor varen).

De KBC Utrecht is van mening dat je met een elektromotor ook in de natuurgebieden mag varen, zoals de Kromme Rijn, en de Nieuwe Gracht/Drift/Plompetorengracht. De gemeente Utrecht is hierover nog niet duidelijk.

 

Wat heb je nodig? 

Voor elektrisch varen heb je een elektrische buitenboordmotor ,een accu en een lader nodig.

Een kleine boot (plm. 4 meter maximaal)  heeft genoeg aan een motor met een stuwkracht van 50 Lbs, bij  ‘volgas’ gebruikt deze 35 Ampère per uur uit een 12 Volts semi-tractie accu.

De prijs van een nieuwe Minn Kota van dit vermogen, met 5 snelheden vooruit en 3 achteruit, is plm. 500 euro nieuw .

Een 2ehands motor kan een alternatief zijn, mits in draaiende staat te bezichtigen. Een elektromotor is onderhoudsvrij en gaat minimaal 15 jaar mee. Zoek b.v. op marktplaats.nl of ebay.nl.

Verder heb je een semi-tractie accu nodig. Dit is een accu die niet alleen korte een piekafname (startmotor), maar ook continue stroomafname goed kan verdragen. Nieuwprijs: vanaf 75 euro voor een accu van 105 Ampère.

Een accu mag je nooit geheel ontladen. Vuistregel: maximaal 80% gebruiken, bij een verbruik van 35Ah dus 84 A bij een accu van 104A. Dit betekent plm. 2 ¼ uur varen bij maximale snelheid.

Het is verstandig om dan niet 2 ¼ uur achtereen te varen , met een pauze af en toe geef  je de accu de kans zich beter te “herstellen”.

Een accu is best zwaar, kleinere accu’s zijn relatief duur.

Een steekwagentje o.i.d. is dus best handig om de accu naar de boot te rijden. Pas op met tillen; de plastic handgrepen kunnen bros worden, vervang ze zo nodig door een stevig nylon koord.

Tot slot heb je een acculader nodig. Dit dient een beveiligde lader te zijn, deze signaleert dat de accu vol raakt. Hij zal dan het laatste stuk langzaam bijladen en automatisch afslaan als het laadproces beëindigd is.

De lader moet minimaal met 10 Ampère per uur kunnen laden, anders duurt het laadproces wel erg lang! Je wilt immers de volgende dag ook kunnen varen als je de accu s’ avonds aan de lader aansluit.

Prijs voor een goede lader: vanaf plm. 145 euro.

Pas op voor goedkope laders, bij het zogenaamde ‘doorladen’ bestaat kans op ontploffing van de accu!

Controleer  elk seizoen het vloeistofniveau van de accu, en vul zo nodig bij met gedistilleerd water.

 

Waar koop ik mijn uitrusting? 

Hieronder enige nuttige adressen in Utrecht:

1.Markus. De bekende winkelboot op het Merwedekanaal ,Keulse kade 400 t144 ,3531 JZ Utrecht, tel.:030-2439210.(t.o. de Douwe Egbertsfabriek). Alle scheepsbenodigdheden, Ook polyester boten, buitenboordmotoren, accu’s, laders.

2. Accuhandel ‘Accushop’, voorheen ‘Draaiweg’. Floridadreef 104 A+B, tel.: 030-2734157 www.accus.nl

3. Accuhandel ‘Miton’, Bartoklaan 19, 3533 JA Utrecht, tel.: 030-2926321  www.miton.nl

4. Organisatie Elektrisch Varen In Nederland (EVIN), www.evin.nl

5. Brezan automaterialen, Missisippidreef 12 ,3565 CG Utrecht tel.: 030-2623111 (voordelige automatische lader, accu’s prijzig.).

 Verdere adressen:

 Stichting Elektrisch Varen, secretariaat: ‘s-Gravenbroekseweg 60, 2811 GG Reeuwijk, tel.: 0182-392788

Heb je tips of aanvullingen: mail naar info@kleinebotenclubutrecht.nl

Toevoeging 2008: elektromotoren worden steeds goedkoper, er zijn bij diverse leveranciers sets verkrijgbaar. Voor een elektromotor van 32 lbs vanaf 250 euro incl. lader en accu. Zie internet, bijv. marktplaats onder buitenboordmotors, fluistermotor .                                                                                                                                    Droombootje                                                                                                                           Onderstaand gedicht mochten wij van Ingmar Heytze publiceren op onze site. Dit naar aanleiding van het verschijnen van het nieuwste Utrecht-prachtboek: over de singels van Utrecht, door architect Zocher in de 19e eeuw tot park getransformeerd.  Hij noemde het Zocherpark “de wandeling”. In dit boek wordt alleen het eerste deel van onderstaand gedicht geciteerd, het volledige gedicht lees je hieronder!

droombootje (03-10-2005, AD-UN)

 Volgend jaar woon ik precies mijn halve leven binnen de singels; mooie jaren, vol van onvervuld verlangen. Waarnaar? Naar een bootje. Wat kan heerlijker zijn dan op een zomeravond met een paar vrienden door de grachten tuffen, of beter nog, met je vriendinnetje? En dan picknicken, wijn drinken en stiekem overnachten onder een brug. Bijna al mijn vrienden hebben dezelfde, onstilbare hunkering. Ontelbare keren bezworen wij elkaar dat we ooit met zijn allen een bootje zouden nemen, als stadsjongens van de Kameleon. Het bleef bij woorden. Als Titaantjes zaten we al die jaren aan de eindeloos voortklotsende deining van grachten en singels, filosoferend over hoe ons leven zou veranderen als we eenmaal een bootje hadden; een bootje dat alles goed zou maken.

Met een bootje is het precies zo als met een motorfiets of een oldtimer; je voedt je verlangen ernaar met een schitterend, maar onrealistisch reclamespotje. Voor je geestesoog zweven alleen de spaarzame momenten dat je volop van het bootje geniet. Je ziet jezelf niet overboord slaan in vuil, ijskoud water, wanhopig zoeken naar een andere ligplaats, ruzie maken met instanties en vrienden, onderhoud uitvoeren, hang- en sluitwerk aanbrengen tegen diefstal, eindeloos hozen en tenslotte door de bodem zakken.

De wet van behoud van ellende geldt dubbel op het water. Voor alle vrijheid die een bootje biedt, krijg je twee keer zoveel problemen terug. Vorige week dinsdag stond er een weemoedig stemmende foto op de voorpagina van deze krant: de singels liggen vol met halfgezonken roestbakken. De ergste wrakken worden volgende maand weggehaald, als herfstblad van roestig staal en rottend hout. Zo gaan droombootjes naar de kelder.

Ingmar Heytze

voetnoot KBC: wij hebben de dichter uitgenodigd zich aan te melden voor KBC-activiteiten, teneinde inspiratie op te doen!

Geef een reactie